شناسه : 126
يكشنبه 26 دى 1395 ساعت 11:30 2017-1-15 11:30:51
ذکر خوبی‌ ها، او را به تذکر دهنده خوشبین و ارزش‌ جویی او را تقویت می‌ کند و با چنین روحیه‌ای پذیرش تذکر آسان می‌گردد و تأثیر آن فزونی می‌ یابد
ذکر خوبی‌ ها، او را به تذکر دهنده خوشبین و ارزش‌ جویی او را تقویت می‌ کند و با چنین روحیه‌ای پذیرش تذکر آسان می‌گردد و تأثیر آن فزونی می‌ یابد

ذکر برخی از خوبی‌ های گنهکار با رعایت همه جوانب امر در بسیاری از موارد تأثیر امر و نهی را افزایش می‌دهد. زیرا ذکر خوبی‌ ها، او را به تذکر دهنده خوشبین و ارزش‌ جویی او را تقویت می‌ کند و با چنین روحیه‌ای پذیرش تذکر آسان می‌گردد و تأثیر آن فزونی می‌ یابد. 

این روشی بود که فاطمه زهرا (علیها السلام) در امر به معروف خود به کسانی که در دفاع از حق امیرالمؤمنین (علیه السلام) بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) سکوت کرده بودند مورد استفاده قرار می‌داد. آن حضرت در ابتدا سابقه مجاهدت‌ های آنها را در جبهه‌ های دفاع از اسلام یادآور می‌ شد و سپس آنها را به دفاع از ولایت و امامت امر می‌ فرمود. این روش باید مورد استفاده قرار گیرد.

مثلاً به رزمنده‌ای گفته شود: تصوّر این‌ که شما با آن همه مجاهدت‌ ها و ایثار در راه خدا مرتکب چنین عملی گردید دشوار است. یا اگر کسی دارای خانواده اصیلی است با ذکر این اصالت خانوادگی، او را چنین برحذر داشت: شأن خانوادگی شما بالاتر از این است که از لباس‌های زننده و غربی استفاده کنید.

یا به کسی که دارای وجهه اجتماعی است گفته شود: سزاوار است کسی مثل شما که از اعتبار اجتماعی برخوردار است از رفت و آمد با برخی افراد ناموجه پرهیز کند. یا به کسی که دارای حسن سابقه در بین مردم است گفته شود: حیف است که سابقه ارزشمندی را که به قیمت عمر شما به دست آمده است در پی کسب اندکی مال حرام یا حرکتی غیرشرعی ضایع کنید. یا به کسی که علاقه‌ مند به ارزش‌های دینی است گفته شود: شما به حمدالله معتقد به ارزش‌های دینی هستید، چه خوب است از کلمات زشت پرهیز کنید و به افراد بزرگوار گفته شود سزاوار نیست که بزرگوارانی چون شما خلف وعده نمایند.

یا به کسی که دارای صفات نیک اخلاقی است گفته شود شما در تدین و تقوا معروف هستید انتظار می‌رود حجاب خانواده شما بهتر از این باشد. حتی اگر کسی از صفت نیکویی برخوردار نباشد - که چنین امری به ندرت تحقق می‌یابد - می‌توان به او گفت: حیف نیست کسی مثل شما که می‌ تواند انسانی وجیه، با تقوا و مورد محبت خدا و مردم و خویشاوندان باشد خود را به گنهکاری مورد بغض خدا و نفرت مردم تبدیل کند؟

اضافه کردن دیدگاه جدید